Amazing Saba - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carry Kruijt - WaarBenJij.nu Amazing Saba - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carry Kruijt - WaarBenJij.nu

Amazing Saba

Door: Carry

Blijf op de hoogte en volg Carry

17 December 2010 | Nederland, Amsterdam

Saba
Saba is een fantastisch eiland waar je niet kunt verdwalen. Je kunt er prima uitrusten en overal waar je wandelt is de zee te zien. De mensen zijn vriendelijk. Je krijgt altijd een lift en de mensen hebben tijd om een praatje te maken. Ontspannen is op dit eiland geen probleem. De hectiek van de rest van de wereld laat je snel achter je.

Dit eiland kent vier dorpen en dat zijn, vanaf de luchthaven over de enige doorgaande weg, Hell’s Gate, Windwardside, St.-John’s en The Bottom. Windwardside is het dorp waar het allemaal gebeurt. Hier vind je de restaurants, supermarkten, hotel, souvenirswinkels en er is zelfs een discotheek.

Kenmerkend voor het dorp Windwardside zijn de stenen cisterns (water reservoirs), die half boven het gras uitsteken, de familiegraven in de tuin naast het huis en de mooie bloemen.

De vlucht met Winair
Daar zaten we dan, kwart voor zes ‘s morgens op het vliegveld. Je moet immers 90 minuten van te voren aanwezig zijn. Maar er was nog niemand. Een half uur van te voren konden we in-checken en om zeven uur vlogen we richting Saba. De reis duurt maar 15 minuten. Om eerlijk te zijn vond ik persoonlijk de heenweg nog wel meevallen maar de terug vond ik echt vervelend. Jullie moeten weten dat de landingsbaan op Saba niet langer is dan 400 meter, erg kort dus. Het is niet voor niets de korste landingsbaan van de wereld. Hieronder een aantal foto’s van het vliegveld.

Mount Scenery
De klim naar de top van Mount Scenery kent meer dan 1000 treden. Om precies te zijn 1064. Onderweg kom je verschillende bloemen tegen als de oranje Suzanne, dat is de nationale mascotte van het eiland.
De 1064 treden hebben wij, Rogier en ik in twee uurtjes gelopen. Wat erg vermoeiend was maar als je eenmaal op de top bent, vergeet je alles. Toen wij die dag aan kwamen op Saba was deze berg omgeven door flarden mist/wolken. Na twee uurtjes zweten waren we op de top en er was geen wolkje te bekennen. Na hier genoten te hebben van het geweldige uitzicht en de stilte, op 887 meter hoogte, keerden we weer terug. En ja nu 1064 treden af. Eenmaal beneden bleek de top alweer in de wolken te liggen . Nu naar 3 dagen voel ik nog steeds mijn bovenbenen, maar het was echt de moeite waard.

Voor de rest gaat alles hier zijn gangetje. Ik geniet van het eiland. Vanaf morgen zit het Resort vol en zal het lekker druk worden. Volgende week ga ik twee dagen naar Anguilla met Rogier en wie weet gaan we ook nog naar St.Barths.

Heel veel liefs vanuit het zonnige en warme St.Maarten

• 18 December 2010 - 15:14

George:

Prachtige foto's.
    En wat leuk dat jullie allemaal in de cockpit mochten zitten.
    Groeten me prettige kerstdagen en wij hebben hier nu sneeuw!!
    I'm dreaming of a ........
    George

• 18 December 2010 - 21:02

Mam:

Wat een leuk avontuur! Inderdaad klein landingsbaantje maar alles is goed gegaan toch? Ben ook benieuwd naar het volgende eiland!
    Zal ook wel weer zo mooi zijn, bijna net zo mooi als hier bij ons met die eindeloze sneeuw-vergezichten hebben jullie daar niet he?

• 18 December 2010 - 23:01

Rogier:

Was een hele beleving die berg beklimmen, vooral voor die kleine beentjes ;) Je kunt zien dat je bovenop heerlijk kon genieten van het uitzicht!!

Komen vast nog een boel mooie foto's aan, staan nog leuke dingen geplanned!

Vakantieman, gezellig hè! :)

• 20 December 2010 - 20:27

Nicky :

Heej Meis!

1064 trap treden, jij liever dan ik! haha wel knap hoor! En wat een geluk dat de wolken even weg waren!

Het ziet er inderdaad erg mooi uit op Saba! Nou meis geniet van je zonnige en warme kerst samen met Rogier!

En we skypen snel!

(K) Liefs Nicky