Southland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Carry Kruijt - WaarBenJij.nu Southland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Carry Kruijt - WaarBenJij.nu

Southland

Door: Rogier en Carry

Blijf op de hoogte en volg Carry

22 December 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Vanaf de westkust weer een update van ons.
Onderweg zijn we een oude miningsite tegengekomen die nog dateert uit de ‘gold rush’ periode. (hier staat het gebied om bekend) Dit was een mijn van een Engelsman genaamd Brunner.
(zie foto’s)
Vanuit Hokitika zijn we doorgereden naar Fox Glacier. Op die weg zijn we in het plaatsje Frans Jozef bij Wild Kiwi geweest. Dit is een wildlife center van de overheid voor het behoud van deze vogels. Fox Glacier is een plaatsje gelegen aan de gletsjer (met dezelfde naam). We zijn met een gids naar het einde van de gletsjer gelopen waar de rivier naar buiten komt. Tijdens deze tour hebben we veel info van de gids gekregen. Het weer was deze dag enorm slecht. Het riviertje waar we op de heenweg bijna overheen stapten moesten we op de terugweg doorwaden met 3 gidsen. Die dag is er 175mm regen gevallen. Ter vergelijking: in Christchurch (hoofdstad NZ) valt jaarlijks 320mm regen, op de gletsjer is dat 8000mm!! Tijdens dit slechte weer is er enorm veel ijs van de gletsjer afgebroken wat we de volgende ochtend verspreid over de rivier zagen liggen.

De volgende ochtend hebben we het toeristische deel nogmaals gelopen en toen hadden we zon, en hebben we nog een foto van de ijsmassa kunnen maken.
Via de pas van Haast zijn we naar Cardrona gereden. Onderweg zijn we een boel meren en watervallen tegengekomen, zoveel dat we over een twee en een half uur durende route zes uur hebben gedaan! (veel gechineest onderweg)
In Cardrona zaten we in hotel Cardrona, gedateerd uit 1863. Een erg gezellig hotel (ook uit de gold rush periode) waar we heerlijk gegeten en gedronken hebben! In de winter is dit plaatsje bekend om de wintersport, en het hotel voor de apres ski.
Vandaag zijn we aangekomen in Te Anau, dit ligt in Fiordland National Park. Hemelsbreed dicht in de buurt van de fjorden, maar we moeten morgen toch twee en een half uur rijden om bij Milford Sound te komen. Hier hebben we een cruise door de prachtige fjorden. Onderweg hebben we een boel bezienswaardigheden die we nog even gaan bekijken, het gaat een lange en indrukwekkende dag worden!

• 22 December 2014 - 18:09

Ria:

Nou Carry, je bent echt een verzopen kat. Maar hopen dat jullie dit extreme weer maar een keer mee hoeven te maken in NZ. Maar alle mooie ervaringen en de mooie natuur maken het natuurlijk weer helemaal goed. Fijne dag! Liefs Ria

• 23 December 2014 - 00:03

Lidy:

hoi carry - rogier, net alle reisverslagen gelezen en foto's bekeken....wat' n prachtig land, geweldig!!! .....en zoveel verschillende weersomstandigheden....!maar goed dat jullie al 'n programma hebben...anders wordt het wel moeilijk om nog keuzes te maken....geniet, de tijd vliegt, en voor je het weet zit je weer in 't vliegtuig!
    lieve groetjes lidy...oja en hele gezellige "kerstdagen"gewenst ook namens tonnie.

• 23 December 2014 - 17:26

Mam:

Goedemorgen!
    Wederom zeer indrukwekkend. Wat een gevarieerd land zeg. Jullie hebben vandaag al kerstavond realiseer ik me en overmorgen vliegen jullie naar Maleisië om weer een nieuw avontuur te beginnen.
    Time flies folks!!!
    Fijnen dag vandaag, xxx

• 23 December 2014 - 18:43

George:

Groeten van oma Gussekloo!!
    Ze vroeg naar jullie en hoe het was.
    2e kerstdag komt ze bij ons eten en dan laten we de foto's zien.
    Tenminste als we dan nog internet hebben.
    We gaan over naar een andere provider: online.
    Schijnt 'soms' niet goed te gaan zegt het programma Radar.
    Groeten!

• 24 December 2014 - 15:06

GERRIE -ANNELIES:

Wij wensen jullie fijne Feestdagen en een mooie jaarwisseling